xoves, 12 de marzo de 2015

Como explicar os cadros a unha lebre morta

 
Joseph Beuys era un mozo alemán que, no medio da tolemia colectiva do III Reich, soñaba con ser escultor. Pero nada máis rematar o bacharelato, en 1940, con 19 anos, foi alistado na Luftwaffe para servir como piloto, e loitar na II Guerra Mundial na fronte rusa. Esnafrou o seu avión en Crimea, e foi rescatado por unha patrulla alemá para restablecerse nun hospital. Despois da guerra, Beuys abandonou os seus estudos de medicina para dedicarse á arte. Converteuse nun dos artistas máis influíntes da segunda metade do século XX, cunha maneira nova de entender a creación artística que para el, debía representar un papel activo na sociedade.

Beuys convertiu a súa propia vida nunha obra de arte. Inventouse a si mesmo, fixo de si un proxecto existencial, ou unha “mitoloxía individual” como el chamaba. Foi así que propagou unha lenda apócrifa sobre o seu accidente de avión: Despois de ser abatido, fora rescatado, medio morto, por uns nómades Tártaros, que o salvaron da hipotermia untando o seu corpo aterecido con graxa, envolvendoo con mantas de feltro, e alimentandoo con mel de abellas. Non se sabe se iso foi certo. Graxa, feltro, mel, e outros materiais moi pouco convencionais (o cobre, o xofre, a cera, a terra, a manteiga, sangue e ósos, recortes de pelo e de unllas…), convertíronse na materia prima que el usaba, de xeito simbólico, nas súas obras.

En Novembro de 1965 Beuys organizou unha exposición de cadros nunha galería de Dusseldorf. A xente non podía pasar á sala, pois estaba pechada cunha malla metálica das que se usan para facer poleiros. Dentro estaba Beuys, vestido, como adoitaba, cun traxe de feltro. O seu rostro brillaba: estaba completamente untado de mel, e sobre o mel, pan de ouro que convertía a súa cara nun sol resplandecente, a máscara dun feiticeiro exótico e antigo. Permaneceu sentado un tempo nunha banqueta, baixo a que había dous ósos, e despois ergueuse e púxose a camiñar pola sala lentamente. Un dos seus pés amortecía o seu andar polo feltro, mentres que o outro zapato tiña unha sola metálica que resoaba con cada paso. Nos seus brazos había unha pobre lebre morta, á que Beuys falaba baixiño na orella, aloumiñándoa. Achegándose aos cadros, Beuys explicáballe á lebre o que representaban, as cores, as formas, incluso facía que o animal tocase coas súas patiñas a superficie. Ninguén entendía o que lle decía, eran palabras que só a lebre morta e máis el, compartiron.

Beuys usou dos símbolos propios da súa mitoloxía, e que comparte en gran medida co noso propio subconsciente: O mel, alimento enerxético e revitalizante; o feltro, aillante e conservador do calor e a enerxía; o metal no zapato, que a transmite; o ouro, un antigo símbolo do sol, que fai irradiar esa enerxía do seu rostro… unha enerxía conducida cara aquel pobre animal inerte que, a pesares do tamaño das súas orellas, non debía entender gran cousa. Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt, ou “cómo explicarlle cadros a unha lebre morta”, era unha obra de arte que fuxía dos conceptos e xéneros tradicionais. Os cadros non eran os protagonistas, senon o propio artista e a súa acción, unha representación teatral que non contaba nada, que non narraba nada, na que personaxe e autor son a mesma persoa, e que invitaba a pensar cal era o sentido da arte, e a (im)posibilidade de trasmitir ese sentido. Inaugurouse así un novo xénero artístico, a “performance”, un tipo de arte efímero pero reflexivo que Beuys e outros creadores do grupo “Fluxus” prodigaron. Non se sabe se realmente Beuys conseguiu o seu propósito. Se ti foses a lebre morta… qué entenderías?

Benvido a esta bitácora, na que pretendemos, entre todos, explicarmos a arte e o que significa.

Ningún comentario:

Publicar un comentario